Sunday 16 August 2015

Manfaat Vitamin B9 atau Asid Folik (Folic Acid) bagi Kesihatan


                                             asid folik
Assalamualaikum.. Saya nk cerita sikit tentang vitamin B9 atau lebih dikenali dengan asid folik. Ramai tahu asid folik sgt diperlukan bagi wanita yang ingin hamil ataupun yg sedang hamil.

Vitamin B9 atau sering disebut juga dengan asid folik memiliki manfaat yang sangat penting bagi kesihatan, khususnya bagi ibu hamil agar janin yang dikandung terhindar dari cacat bawaan. Secara umum manfaat vitamin B9 bagi kesihatan termasuk pencegahan gangguan jantung, strok, dan kanser. Secara fungsi, asid folik membantu membangun jaringan otot, peningkatan jumlah sel, pembentukan hemoglobin dan membantu gangguan mental dan emosional.

Vitamin B9 atau asid folik termasuk dalam kelompok vitamin larut air. Tubuh manusia mampu menyiapkan vitamin penting ini, dan setelah itu akan disimpan dalam hati. Dalam keperluan sehari-hari tubuh manusia vitamin ini disimpan, dan jumlah yang berlebihan akan dikeluarkan dari tubuh melalui ekskresi.

Gejala Defisiensi vitamin B9

Gejala kekurangan vitamin B9 termasuk anemia, kehilangan ingatan, pertumbuhan otak dan saraf yang terbatas, paranoia, lemah lesu, kulit pecah-pecah dan lidah sakit. Selain yang disebutkan di atas, kekurangan Vitamin B9 juga dapat menyebabkan masalah berat seperti jantung berdebar-debar, cacat lahir, osteoporosis, kanser usus dan leukopenia. Selain itu, infertilitas dan sterilitas juga dilaporkan pada pasien yang kekurangan vitamin ini.

Sumber Asli vitamin B9

Dalam rangka untuk diet kaya vitamin B9 atau asid folik, salah satunya harus mencakupi makanan seperti hati dan ginjal. Sumber besar lain dari vitamin ini adalah sayuran berdaun hijau, keju dan cendawan. Kacang-kacangan, ragi dan bunga kubis adalah juga di antara sumber-sumber lain yang kaya vitamin B9. Limau, pisang, kacang polong, beras merah dan lentil juga masuk dalam daftar makanan mengandungi vitamin B9.

Manfaat vitamin B9 (Asid Folik) bagi Kesihatan

Sudah jelas bahawa Vitamin B9 adalah harta yang bermanfaat bagi tubuh manusia, dan merupakan sumber besar untuk meningkatkan kesihatan secara keseluruhan. Berikut ini adalah manfaat vitamin B9 untuk kesihatan secara terperinci:

Jantung:

Vitamin B9 adalah komponen penting untuk meningkatkan kerja jantung manusia. Vitamin ini melakukannya dengan cara menghilangkan homosistein, yang merupakan salah satu penyebab utama serangan jantung pada tahap awal. Dia mengawal tingkat pengendapan kolesterol di jantung manusia, dan dengan demikian memastikan bahawa jantung manusia akan terhindar dari berbagai gangguan. 

Stroke:

Selain menyebabkan serangan jantung, homosistein juga bertanggung jawab sebagai penyebab stroke, yaitu yang merupakan salah satu gangguan otak yang mematikan. Selain itu, sejumlah besar homosistein dalam tubuh juga dapat menyebabkan lemahnya tulang, dan dengan demikian kemungkinan juga meningkatkan mudah patah tulang. Vitamin B9, seperti yang disebutkan sebelumnya, membantu dalam mengendalikan jumlah bahan kimia ini dalam tubuh, dan dengan demikian akan mengurangi risiko stroke.

Kanser:

Vitamin B9 telah dianggap sebagai komponen penting untuk mengurangi terjadinya kanser dalam tubuh manusia. Kemungkinan kanser dalam berbagai bentuk seperti kanser serviks, kanser usus besar dan kanser paru-paru. Jadi kenapa vitamin ini seringkali dianjurkan oleh doktor untuk menyertakan dalam jumlah yang cukup dalam diet sehari-hari.

Kehamilan dan Cacat lahir/bawaan:

Vitamin B9 adalah sumber daya yang handal untuk membatasi kerosakan selama kehamilan dan kelahiran. Sudah menjadi topik yang umum bahwa wanita hamil yang kekurangan vitamin ini dalam diet tidak akan mampu melahirkan anak yang sihat. Selain itu, cacat bawaan yang seringkali disebabkan oleh kekurangan vitamin B9 adalah cacat tabung saraf( penyebab keterbelakangan mental). Kesimpulannya, vitamin B9 atau asid folik adalah termasuk nutrisi penting bagi kehamilan.

Membangun Otot:

Vitamin B9 dianggap juga sebagai komponen yang berguna untuk membangun otot, kerana membantu pertumbuhan dan pemeliharaan jaringan otot.

Pembaharuan sel:

Vitamin B9 merupakan senyawa yang efektif dalam pembentukan sel darah merah. Vitamin ini juga sebagai kontributor yang signifikan untuk membangun dan memperbaiki sel-sel kulit pada tubuh manusia. Sel-sel yang ditemukan pada lapisan usus kecil juga dibangun dari vitamin ini. Vitamin B9 juga bertanggung jawab untuk pembaruan sel tubuh.

Koenzim:

Vitamin B9 dianggap sebagai koenzim, yang secara efektif bekerja berhubungan dengan enzim untuk melakukan kegiatan yang paling diinginkan seperti pembentukan DNA.

Formasi Hemoglobin:

Vitamin B9 bertanggung jawab untuk meningkatkan tingkat hemoglobin dalam tubuh manusia. Hemoglobin adalah komponen penting, yang membantu membawa oksigen keseluruh tubuh, dan dengan demikian vitamin B9 dipertimbangkan sebagai kontributor serius untuk pembentukan hemoglobin.

Gangguan Mental dan Emosional:

Vitamin B9 sangat membantu dalam mengubati ketidakmampuan mental dan emosional. Sebagai contoh sangat membantu dalam pengubatan kecemasan dan depresi, iaitu masalah kesihatan mental yang umum.

Macam mana nak dapatkan vitamin B9 ni? 

Dalam vitamin B Complex Shaklee terdapat kesemua jenis vitamin B termasuklah B9 ni. Vitamin B Complex merupakan vitamin yang diperlukan setiap hari bagi menyokong sistem saraf dan metabolisme yang sihat. Vitamin B mempunyai fungsi yang sangat hebat termasuk pengeluaran hormon, pembentukan sel-sel darah merah, penghasilan tenaga untuk sel dan mengekalkan saraf dan kulit yang sihat.

Setiap kumpulan B Complex mempunyai struktur yang unik dan menjalankan fungsi-fungsi yang unik dalam tubuh manusia.

1)Vitamin B1 (Tiamin), B2 (Riboflavin), B3 (Niasin), dan B7 (Biotin) mengambil bahagian dalam pelbagai aspek pengeluaran tenaga iaitu memberi tenaga dan mengurangkan keletihan.


2)Vitamin B6 (Piridoksin) adalah penting untuk metabolisme Asid Amino.

3)Vitamin B9 (Asid Folik) dan B12 (Kobalamin) memudahkan langkah-langkah yang diperlukan untuk pembahagian sel.


Untuk pengetahuan, kebiasaannya ibu-ibu mengandung akan diberikan vitamin B Complex dan Asid Folik apabila membuat pemeriksaan di klinik kerajaan. Namun, tidak ramai yang tahu vitamin B Complex tersebut tidak merangkumi 8 kumpulan B yg utama.



Sebarang pertanyaan mengenai produk atau ingin membuat pembelian boleh whatsapp saya yer..


JURAIDAH AB. RAHMAN
pm / whatsapp / telegram : 0195671750
Add & pm Fb : Jue Rahman

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas untuk anda!COD AREA : Kajang, Semenyih, Bangi, SerdangPENGHANTARAN : SELURUH MALAYSIA!!!

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015 Sihat dengan vitamin semulajadi