Sunday 2 August 2015

7 Kesilapan Semasa Mencuci Muka


Jom cek balik ada tak cara-cara yang salah  kat bawah ini sering kita lakukan ?

1) Pencuci Muka
Membeli pencuci muka yang tidak sesuai dengan jenis kulit kita.seperti mana kita ketahui, pencuci muka pelbagai jenis dan kulit kita juga berbeza-beza penerimaan. jadi cuba dahulu dengan kadar sedikit , pencuci kita beli itu sesuai atau tidak? beli dulu yang kecik.

2) Suhu Air
Haa ramai yang tidak tahu, suhu air juga memainkan peranan utama semasa mencuci muka. Ada yang menyatakan air panas akan membuka pori-pori kita, manakala air sejuk pula menutup pori-pori kita. jadi air suhu macam mana yang bagus ? guna kan air suam.

3)  Cara membilas
Cara tersalah bilas juga boleh merosakkan pori-pori muka kita. jangan membilas muka secara ala kadar, jika kita menggunakan sabun atau pencuci, amalan cuci ala kadar ini akan meninggalkan sisa-sisa pencuci itu pada muka .Amalan ini akan menyebabkan pori-pori tersumbat dan kulit muka mudah jadi kering.

4) Kekerapan Mencuci
Berapa kali kita mencuci dalam sehari ? Jika terlampau banyak kali mencuci juga boleh menyebabkan kulit akan berminyak. jadi untuk elakan hal ini , kita boleh cuci mengunakan air suam. biasa sehari 5 kali sehari la kan kita cuci iaitu untuk ambil wuduk. air wuduk ini amat membantu menaikakn seri wajah kita.. jangan tinggalkan.

5) Pengeringan
Cara mengeringkan muka selepas di cuci juga perlu di titik beratkan. ramai yang hanya mengosok muka dengna kuat untuk mengelap air dimuka. sebenarnya cara itu salah. apa yang perlu kita lakukan ialah menepuk-nepuk lembut ke wajah untuk keringkan.

6) Mengelupas
Apa yang kita lakukan jika kulit muka kita mengelupas? bagai mana kita nak mencucinya?. mengelupas ini sebenarnya penglupusan sel-sel mati. gunakan scrub yang lembut untuk mencuci muka yang mengelupas, 2 kali seminggu.

7) Bahan Alergik
Mengunakan bahan-bahan yang akan memberi tindak balas yang negetif pada muka kita. sebelum beli perhatikan dahulu isi kandungan di botol . kebiasaannya barang-barang kosmetik yang tidak sesuai boleh merosakkan wajah.

credit : butiksihatcomel.blogspot.com

5 comments:

  1. CM lbh suka biarkan air di muka kering sendiri ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau wuduk biar kering, kalau basuh muka nk kena lap gak..hehe

      Delete
  2. Tq for sharing
    Info yg bermanfaat :)

    CK selalu keringkan guna tuala :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. tuala atau kain cotton

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete

Copyright © 2015 Sihat dengan vitamin semulajadi