Saturday, 1 August 2015

Perbezaan Soya GMO dan Non GMO..

Apa beza ESP dengan susu soya yang kat kedai tu? Padahal kedua-duanya berasaskan kacang soya kan!





Hah, bila tau je sumbernya SOYA, semua pakat takut nak cuba. Semua pakat takut nak beli. Tanpa usul periksa dan buat keputusan siap2. Tipikal orang kita. Bak perumpamaan omputih " Dont judge a book by its cover"

Mentang2 nampak tertulis "SOY"..semua jadi ngeri..hehe

Tapi hakikat sebenarnya kedua-dua produk ni adalah berbeza dari segi kualiti dan fungsinya. 

Apa bezanya ESP Shaklee berbanding produk soya di pasaran?


Energizing Soy Protein telahpun diiktiraf di seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yg sgt ekstensif & komprehensif serta memilik protein yang tinggi yg pernah dihasilkan.

Kacang soya yg digunakan oleh Shaklee hanya mengandung "non-GMO" (non-Genetically Modified Organism) yg mana ia diproses pd suhu yang rendah.

Apa maksud GMO tu?


GMO (Genetically Modified Organism) adalah tumbuhan atau haiwan yang telah dimodifikasi atau diubahsuai secara genetik menggunakan teknologi kejuruteraan genetik. Wah.. Kedengaran sangat hi-tech kan. Soya adalah makanan yang mempunyai banyak kebaikan namun begitu disebabkan wujudnya soya yang dimodifikasi secara genetik adakah soya masih memberikan kebaikan kepada kita? Jom kita tengok kebaikan dan keburukan soya antara soya GMO dan soya Non GMO.


Kenapa perlu wujud GMO? Apa tujuannya?

Soya GMO terjadi kerana pengeluar/pengusaha yg ingin memenuhi permintaan pengguna terhadap produk soya. Pengeluar/pengusaha soya ingin meningkatkan penghasilan soya pada kos yg minimum. Sebab itulah pokok kacang soya diubah suai genetiknya supaya tahan dari sebarang jangkitan & meningkatkan kualiti kandungan dalam soya tersebut.


ESP adalah produk Soya non-GMO dan ia selamat diamalkan dalam diet seharian. Dalam proses penghasilan ESP, soya yg digunakan dicuci dengan air bagi mengekalkan kandungan di dalam soya. Sesetengah produk soya menggunakan alkohol dalam pemprosesan soya. Pemprosesan menggunakan alkohol boleh menghilangkan isoflavones yang terdapat dalam soya.


Kenapa soya GMO tidak selamat untuk dimakan?

Pengambilan soya GMO meningkatkan risiko untuk mendapat reaksi alahan. Di UK, alahan terhadap soya meningkat sebanyak 50% selepas soya GMO diperkenalkan di pasaran. Soya GMO memperlahankan proses penghadaman protein di dalam soya tersebut. Soya GMO menurunkan paras enzim penghadaman. Keadaan ini membawa kepada alahan terhadap pelbagai makanan. Selain itu soya GMO juga adalah toksin, Ini menyebabkan gangguan kepada fungsi hati. Soya GMO juga mengganggu sistem pembiakan lelaki dan wanita. Di samping itu, soya GMO menganggu pertumbuhan dan perkembangan bayi dalam kandungan. Oleh itu, ibu mengandung perlu berhati-hati dalam mengambil produk soya sepanjang tempoh kehamilan.

Sedarkah kita, pengubahsuaian genetik ini bukan sahaja berlaku ke atas soya tapi ianya juga berlaku kepada kebanyakan hasil pertanian pada hari ini? Fikir-fikirkan.
Untuk pengetahuan semua, ESP menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.


Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP adalah:
  • Rendah lemak 
  • Bebas laktosa
  • Tanpa kolesterol
  • Mengandungi 5 vitamin B penting
  • Separuh daripada keperluan kalsium harian
  • Soya isoflavones. Jika dibandingkan dengan jenama lain di pasaran, boleh kata produk soy protein yang berkualiti tinggi sahaja yang memasukkan asid amino dalam formula soy protein mereka
Kalau nak info lebih lagi berkaitan beza GMO dan Non GMO?
Copyright © 2015 Sihat dengan vitamin semulajadi